torsdag 31 maj 2012

Hårdträning med Konrad nu

Konrad har kommit in i trotsåldern och vi jobbar stenhårt med att lindra den så mycket som möjligt. Han har sista tiden blivit mer självständig och springer framför allt för långt fram på promenaderna. Jag har alltid lärt mina hundar att hålla ett maxavstånd, sen får de vänta. Både Bonnie och Sigge var fantastiska med att alltid ha koll på var jag var och var jag vek av. Jobbat med Konrad på samma sätt, det är HAN som ska ha koll på var JAG ÄR och inte tvärtom. Gömmer mig bakom buskar, träd osv. så att K ska bli lite mer uppmärksam. Han har dragit efter hare två gånger på en vecka nu och DET ÄR INTE OKEJ. Därför får han nu gå extra nära när han är lös, ca 3-4 meter och när han börjar vädra eller få upp något spår så är det verkligen NEEEJ!!! Kör massa klicker och ger han små uppdrag som "hoppa upp på stenar, parkbänkar, balansera på nedfallna träd", platsliggning, fritt följ mm. Vill verkligen bryta detta för när bebis har kommit så måste hans lyhördhet sitta. Han är så duktig när man har honom med sig. Det är inte som en schäfer som man har en annan kommunikation med, schnauzern-Konrad är mer som man säger i hästvärlden: "ett sto ber du"... Man får helt enkelt få honom att tro att han får som han vill, men det är jag gjort det. Skitvovve men ack så go. Nu kommer han vara hemma med mig om dagarna och inte lika mycket hos farmor och farfar. Han har det fantastiskt där med promenader runt Ösbysjön, ligger på gräsmattan och myser och fullt med kärlek, men de har aldrig haft hund och inte vana med uppfostran, konsekvens och riktigt HUR vi vill ha honom ex. avstånd på promenader, hur man läser honom när något är pågång ex. spår...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar