torsdag 31 maj 2012

Maartin till Minna Teldes hästskötare

På lördag 2 juni så åker min uppfödning och älskade häst Maartin till OS-ryttaren Minna Teldes hästskötare. Hon ska låna honom till en början i ett år. 2006 gav jag bort honom till fodervärden Sandra som då bodde i Västerås. Det viktigaste för mig har alltid varit att han ska ha det bra och vara älskad. Hade hans mamma Etina f 1992 och betäckte henne 1999 med hingsten MARWIN 942. 11 april 2000 föddes mitt efterlängtade fölunge som redan då var gigantiskt stor. Hans rygg gick i midjehöjd på mig som är 172 cm... Jag hanterade honom dagligen, spolade benen när han var 5 dagar för att han skulle vara trygg med vatten, promenerade, kratsade hovar, borstade, pillade överallt. När han var 6 mån flyttade vi till Vågsjö och där satt jag på täckesgjord, filtar, benskydd mm för att det inte skulle vara något konstigt. Sara 13 år fick hänga på honom som 2,5-åring och så fort jag kom med min gamla 245:a volvo så gnäggade och kom bokstavlugt talat galopperande till grinden. Det var magiskt. Det var vi. Satt på honom själv en sommarkväll på ridbanan barbacka och skrittade runt ( hade tömkört honom mjt innan). Han skulle bli en trygg och cool häst. Tyvärr så funkade inte ridningen. Jag bröt revben, skadade nacken, bröt svanskotan och for av en hel del från min "lilla häst" som var 173 cm som 3-åring. Genom åren har det varit riktigt duktiga ryttare som hjälpt mig med honom och alla har vi flygit av. Sandra lånade honom två år när jag pluggade kriminalvårdare, sen fick hon honom. 2008 flyttade de ner till skåne. Nu har även Sandra tyckt att det blivit jobbigt att inte kunna slappna av på ridturerna och Maartin är idag 12 år... Så nu ska han lånas ut till hästskötaren till Minna Telde. Kan inte bli bättre eftersom de inte kan få bättre hjälp och stöd än från henne. Finaste Maartin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar