onsdag 30 maj 2012

Sjukskriven heltid

Igår var vi som sagt på Danderyds sjukhus för tillväxtkoll på lilla bebisen. Mattias hade tagit ledigt hela dagen för att vara med på allt. Började hos min barnmorska Anna på prima liv. Hade tänkt ta upp sjukskrivning framöver iom mina problem med mat och vätska. Det var istället min barnmorska som tyckte att det var läge för mig redan nu att varva ner och fokusera på mat, näringsdryck, vätska och vila. Blodtryck 105/60 och blodsocker 5,1. Livmodern hade växt till 29 cm, från 27 cm för en månad sen. Fick med mig utskriften om direktiv för GBP-opererade gravida upp till specläkaren. Vidare upp till Ultragyn för tillväxtultraljud av den lilla. Hon mätte huvud, mage och lår och kunde konstatera att den väger 1400 och det skiljer 3 gram från "medel-svensson", alltså väldigt normal. Känns skönt att bebisen växer och får i sig även om jag inte får det. Nytt ultraljud om två veckor. Vidare till läkaren. Fick vänta en timme efter utsatt tid... Sist fick jag vänta 40 min. Kan tycka det är lite nonchalant, som att hennes tid är dyrbarare än vår... Först in till bm för hjärtljudskoll och blodtryck och urinprov och sen specläkaren. Först började hon igen tala om att tabletter skulle räcka dagarna efter förlossning, sen när jag visade mitt BLÖDNINGSRISKKORT som jag har i plånboken där det står att jag ska erhålla Cyklokaprontabletter och Octostimspruta inför kirurgi eller vid olycksfall och KONTAKTA VID DESSA FALL ALLTID KOUGULATIONSJOUR så gick hon och ringde... Kom tillbaka och satt att hon skulle remittera mig till KS och att de ville träffa mig inför förlossningen, se där... Sen hade tydligen min barnmorska pratat med henne om att sjukskriva mig på heltid nu. Så nu ska jag bara satsa på att få i mig mat och vila.

2 kommentarer:

  1. Skönt!
    Slappna av nu och se om du inte har nån lucka för nästa vecka att äta lunch med mig på Govindas.

    SvaraRadera
  2. Det ska jag göra. Ses gärna nästa vecka för lunch. Måndag? Kram

    SvaraRadera