tisdag 7 februari 2012

Jobbat + KUB

Starta morgonen och förmiddagen med Proviva och skorpor. Helt okej i magen och sovit gott HELA NATTEN. Sista tiden är jag generellt uppe 3 ggr/ natt för att kissa och ÄTA. Gjorde gott med en hel natts sömn i allafall.
Konrad har inte varit hos daghusse på en vecka och bokstavligt talat rusade från parkeringen, in i hissen och ut i trapphuset där han förväntansfullt satt och vänta på att deras Tuss skulle komma ut. Sagt och gjort och massa glädje vart det med lek och bus. Känns bra att han trivs och är så trygg där.

Till lunch i skolan var det vegetarisk kålpudding till mig. Inte det idealiska när magen är öm som den är... Fick bli lite sallad o en kokt potatis.
Världens illamående och trötthet så somna mellan 13.45-14.20 och sen iväg till DS för KUB-test. Man mäter vätskespalten i nacken på bebben genom ultraljud, kikar på blodproven, kvinnans ålder bl a för att få ett utlåtande hur stor sannolikhet det är att barnet har kromosomavvikelser och risk för Down syndrom. Om man har 1/200 så erbjuds man fostervattensprov.
Jag var så sjukt nervös och när hon började dra UL över magen så var det många tankar i huvudet. Mattias var med och fick nu också se bebben vilket var bra så han också känner sig delaktig och det blir mer verkligt. Hjärtat slog, två ben och två armar och sen såg man magsäcken. Var svårt att mäta så först fick jag studsa några gånger på britsen så den skulle vakna och ändra vinkel med det ville den inte så då fick jag ställa mig upp o hoppa och dansa 5 min. Då vakna den och hon kunde ta bra bilder och mäta.
Sannolikheten kunde inte bli bättre... Fick 1/ 20 000 och det är det lägsta som går att få, maskinen räknar inte längre så det var en lättnad. Fick 3 bilder med oss hem också för 60:-

Mådde illa hela eftermiddagen så hem och äta lite vid 16.30, duscha och sen bäddade jag ner mug i sängen och kikade på tv. Magen kurrar och vill ha mat men smaklökarna säger NEEEEJ!!!! Huvudvärk och TRÖTT så ögonen går i kors. Inte alls rolig sambo just nu.

Igår fick jag provsvar från blodproven förra veckan. Allt var bra om jag inte hade varit gravid... B12 låg jag på 340 och gränsen är under 100...positivt. Däremot så går gränsen på 2,0 på sköldköteln och jag har 2,1 så nu ska jag äta Levaxin. Mitt Hb låg på 115 så det var bra. Däremot har jag förbrukat alla järndepåer i benmärgen så nu blir det 4 tabletter/ dag. Ev injektioner men de vill inte sticka mig i onödan pga blödarsjukan. Får se vad doktorn säger. Nya prover om 5 veckor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar