fredag 5 juli 2013

Föräldraledighet

Vad står det för egentligen. Blir så less på att höra att det är SEMESTER. På vilket sätt är det semester? Ja du går inte till jobbet måndag-fredag men du har fasen jour & jobbar dygnet runt. Hur dåligt du än sovit så är det bara att gilla läget och aktivera ditt barn. Skulle man inte ha den otroligt starka kärleken till sitt barn så skulle man inte orka en sekund. Blir bara så less när det tas som semester. Jag ser faktiskt fram emot att få börja jobba. Få dricka min kaffe utan att samtidigt parera en klättrande kille med andra handen. Att få sitta HELT ENSAM på toa. Få göra iordning mig på morgonen i lugn och ro utan att samtidigt lyfta bort Pontus sjuhundraelva gånger från grinden med gråt samtidigt som mascaran halvt torkat och du inte få till de yttersta fransarna. Få sova 5 dagar i veckan i extrarummet & slippa gå upp och stoppa in nappen, ge vatten, ge alvedon, trösta mm. Men visst ta det som LÖRDAG eller SEMESTER.

Vi kvinnor går gravida i 9 mån vilket är en stor påfrestning på kroppen. Vi föder barn, vilket smärtan inte kan jämföras med något annat. Vi producerar mat genom vår kropp till den lilla. Vi läker sår & passage. Vi blöder. Vi får ömma bröst & underliv. Svullna leder. Vi matar, tröstar och har den lilla hos oss tätt intill. Efter 9 mån är jag äntligen tillbaka i min kropp & då ska gravidkilona bort. Allt kaffedrickande bara för att orka gå upp 5-8 ggr natt... De där snabba sockerkickarna för att få energi... Blir därför så besviken och ledsen när det låter som man inte gör ett skit. Det är inte okej att sätta sina egna behov främst, ens barn kommer först. Barnet ska stå i centrum. Vi har föräldradagar för att umgås, knyta starka band & skapa trygghet för vårt barn, det är det vi betalar skatt för. Inte för att man ska ha SEMESTER & göra massa fritidsaktiviteter som passar en själv. Det är BARNET som står i fokus.




- Posted using BlogPress from my iPhone

3 kommentarer:

  1. Nä inte fan är det nån jävla semester. Det ska gudarna veta. Man jobbar dygnet runt.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag älskar verkligen att vara ihop med Pontus, men det är intensivt och det är alltid hundra procent fokus på honom. Sen säger folk att man ska sova när de sover, visst det gör jag på morgonen när/ om han somnar men sen måste man ju ta tag i allt det andra som att själv äta, duscha, tvätta håret, sminka sig, gå på toa, diska, tvätta mm.

    SvaraRadera
  3. Likaså planerar och förbereder man middag just den tiden som orken och energin börjar ta ut sin rätt. Älskar honom över allt annat, men det är fan ingen dans på rosor. Denna höst är det min tur att få gå ut o äta m kollegor & kanske åka på en weekend. Det är jag mig tusan värd efter hela denna resa m kropp & själ.

    SvaraRadera